بصیرت حکم می کند که یاران انقلاب در این میدان نرم؛بابرقراری ارتباط صمیمانه وبه دور ازهرتعصبات طالبانی باجوانان، موضوعات نا متناسب با تکامل نظام را سرپرستی و به تدریج در موضوعات گفتمان اصیل انقلاب منحل نمایند. بدون تردید برخورد خشک و بدون برنامه با موضوعات نا متناسب، به توجه جامعه به گفتمان اصیل و حیات بخش انقلاب منجر نمی گردد.درجنگ روانی وآن چه که امروزبه اوجنگ نرم گفته می شوددردنیا،دشمن به سراغ سنگرهای معنوی می آیدکه آنهارامنهدم کند،به سراغ ایمانها،معرفت ها،عزم ها،پایه هاوارکان اساسی یک نظام ویک کشور می آیدکه اینهارامنهدم بکندونقاط قوت رادرتبلیغات خودبه نقاط ضعف تبدیل کند،فرصت های یک نظام را به تهدیدتبدیل کند پس جوانان بایدبابصیرت ونگرش هوشیارانه ابعاددشمن وابعاددشمنی رابدانند تابتوانندبرآن فاﺋق آیند.
برای مقابله باجنگ نرم،باتوجه به این که کارکردآن ازجنس فرهنگی است بایدراهکارهای متناسب باآن اتخاذشودازآنجاکه جنگ نرم درمقطع کنونی متوجه جوانان است، موضوع جنگ نرم در فرمايشات معظم له چندين بار تكرار و همگان را به درك و فهم درست اين جنگ فراخوانده و در جمع دانشجويان از آنان با عنوان افسران جوان عرصه جنگ نرم و در جمع اساتيد و پژوهشگران دانشگاه ها، از آنان با عنوان فرماندهان و طراحان در ميدان مقابله با جنگ نرم دشمنان ياد كردند. برخی راهکارهامی تواندمواردزیرباشد:
1-ایجاداین باورکه جنگ نرم علیه جوانان ماشّدت گرفته که متاسفانه این فهم دربدنه ی فرهنگی ودانشگاهی ماکمتر وجوددارد.
2-پرهیزازبرخوردانفعالی:پیرایش چهره فرهنگی کشورازمظاهرتمدنی مبتذل غربی بایدفعالانه دنبال شود.بایداتاق فکری ایجادکرد.باتشکیل شورای فرهنگی وراهبردی مبانی نظری مقابله راترسیم ودراجراحمایت ونظارت ازضروریات می باشد.
3-نظریه پردازی درخصوص فرهنگ ایرانی واسلامی :بایدمشخص شودکه موجودی چیست.بایدنظریه پردازان وارد عرصه شده ومحصول کارآنهاتوسط مجریان عملیاتی شود.
4-شناخت مبانی نظری جنگ نرم یعنی ازهمان شیوه ها،ابزارهاو...که استفاده می کنند،واردعمل شدومقابله کرد.
5-ایجادعزم همگانی وبسیج فرهنگی:دستگاههای فرهنگی کشوربایداین فضارابوجودآورند.این انسجام فرهنگی وابسته به اراده مردم فهیم کشورمان وبیداری آنهاست.
6-توسعه همراه باتوجه به موضوعات انسانی واجتماعی ومبتنی برآموزه های دینی.توسعه ای مطلوب است که موزون باشد.زیراتوسعه ناموزون زمینه نفوذغرب رافراهم می کند.
7-صبرومقاومت پایداری: درجنگ نرم چون بیشترازعوامل داخلی استفاده ابزاری می شود،مخفی تروپیچیده تراست،بصیرت وشناخت بالایی نیازدارد.
8-پرهیزازخرافه گرایی،لاقیدی،ساده اندیشی وسطحی نگری،خودکم بینی وخودباختگی،دهن بینی وشایعه پذیری وتقلیدگرایی.
روش ایجادبینش
معلمان می توانند ازطریق دوعامل:غرب شناسی وغرب ستیزی درنوجوانان بینش ونگرش هوشیارانه ایجادنمایند:
غرب شناسی
معلمان باتبیین حرکت هاوخیزش های اسلامی درقرن اخیردرقبال سیاست های توسعه طلبانه وتجاوزکارانه غرب،بینش تاریخی واجتماعی دقیقی دردانش آموزان ایجاد می کنند.فرصتهای تاریخی ومناسبت های مهم وتاریخ سازکشورمان ودنیای اسلام موفقیت های ارزنده ای هستند.معلمان ما می توانندبابرنامه ریزی مناسب وطرح شخصیت اجتماعی وسیاسی بزرگ مردان صحنه های مبارزه بابیگانگان واستکبارجهانی وتشریح خدمات ارزنده ستارگان پرفروغ آسمان جهادواندیشه،دانش آموزان،به ویژه نوجوانان وجوانا رابا سیاست های توسعه طلبانه غرب آشناکنندوعمق دسیسه های بیگانگان رابه خوبی به آنان بشناسانندوبه اصطلاح،غرب شناسی به عنوان اولین مرحله برخوردباتهاجم فرهنگی برای آنان تفهیم وتبیین شود.
غرب ستیزی
نسل جوان تازمانی درمقابل غرب آسیب پذیراست که درخوداعتمادبه نفس کافی برای مقابله بامظاهرغرب راپیدانکند.دراین صورت،باکمترین ضربه فرومی ریزدوازپای می افتد.درمقابل،نسل بسیجی وﻣﺆمن ومتعهدبه اسلام نه تنهاضربه پذیرنیست،بلکه به هرآنچه جلوه ای ازتمدن منحط وضدانسانی غرب داردیورش می برد.برای آسیب ناپذیری،بایداعتمادبه نفس جوانان ونوجوانان رابه آنهابازگرداندتاهیچ مانعی رادرسرراه خودبرای پیشرفت علمی وتکنولوژی احساس نکنند.امام،آن بیدارگرقرن،دربخشی ازوصیت نامه سیاسی،الهی خویش درباره غرب ستیزی می فرمایند:«ازجوانان،دختران وپسران،می خواهم که استقلال وآزادی وارزش های انسانی را،ولوباتحمل زحمت ورنج،فدای تجملات وعشرت هاوبی بندوباری هاوحضوردرمراکزفحشاکه ازطرف غرب وعمال بی وطن به شماعرضه می شدنکنندکه آنان چنانچه تجربه نشان داده،جزتباهی شماواغفالتان ازسرنوشت کشورتان وچاپیدن ذخایرشماوبه بنداستعماروانگ وابستگی کشیدنتان ومصرفی نمودن همت وکشورتان به چیز دیگرفکرنمی کنند.»
بازیابی هویت
هویت جدی ازاصلی ترین ومهم ترین شیوه های برخوردبااین پدیده است.جوانان ونوجوانانی که هویت خویشتن رامی شناسندواین جایگاه رابه مددارتباط بامعلمان خوداحرازمی کنند،توان مقابله باتهاجم فرهنگی رادارند.نسلی که هویت خودرامی یابد،نفوذناپذیراست وقدرت لازم رابرای تخیل وتفسیروضعیت رویدادهای فرهنگی دارد.
احیای ارزش ها
تهاجم فرهنگی به گونه ای خاص به ارزشهایورش می بردوآنهارازیرنفوذخودقرارمی دهد.سنگین ترین جملات بیگانگان متوجه ارزش های فرهنگ یک جامعه می شود.احیای ارزش های اسلامی گام عملی ومهم دیگری است که دراین راه بابدبرداشته شودوجوانان ارزش های اسلامی رادرعمق جان خویش باورکرده باشند.حضرت امام(ره)ورهبرمعظم انقلاب اسلامی،حضرت آیت ا...خامنه ای،درسخنان خویش درباره تهاجم فرهنگی بردستیابی نسل جوان به اندیشه هاوپیشنهادهایی که درعمق اندیشه جوان این اعتقادپیدانشودکه بایدبه خودبازگشت،درعمل کاری ازپیش نخواهیم بردواین همان پدیده اعتمادبه نفسی است که درمبارزه باتهاجم فرهنگی باید برهرعامل دیگری مقدم شمرده شود.
مادرعصری زندگی می کنیم که تهاجم فرهنگی به سراسرجامعه هجوم آورده وپس ازناکارماندن تهاجم نظامی این شیوه رادرابعادمختلف به کارگرفته است.شناخت ترفندهای فرهنگی دشمنان شرط ضروری مقابله با آنان است.شناخت مبانی فرهنگ بیگانه،نقاط ضعف وآسیب پذیری الگوهای فرهنگ مهاجم ازاساسی ترین ابزارمبارزه باتهاجم فرهنگی و جنگ نرم است.ابزارهای تبلیغاتی فرهنگ مبتذل غرب:کتاب،مطبوعات،ماهواره،لباس ونوع پوشش،فیلم وسریال،موسیقی وحتی ورزش وتکنیک های پیشرفته دیگرکه مبتنی برروانشناسی خاص نوجوانی وجوانی موردنظرجامعه فاسدغربی تهیه می شوند،می کوشندتابرتری فرهنگ منحط غرب برفرهنگ مولد اسلام رادرافکارجوان مسلمان ماتلقین کنندوازسوی دیگر،بااستفاده ازجذابیت هاوعلایق ویژه نسل جوان ومسلمان مارادرراستای اهداف توسعه طلبانه شان به نحوی تامین وتنظیم کنندکه برای نوجوان جوان حتی فرصت اندیشه وتامل درباره معنی وارج زندگی وفلسفه وقتی باقی نماند.فرهنگ مهاجم ومنحط غرب بااستفاده ازاین ویژگی هاوشگردهای تبلیغاتی،برای فروپاشی نظام اعتقادی وفکری نسل جوان می کوشدوازطریق تهی کردن درون،زمینه جذبشان به مبانی فرهنگ بیگانه رافراهم می آورد.فرهنگ مهاجم ابتدا می کوشدکه ایمان این نسل به فرهنگ ومعتقداتش راسست ومتزلزل کند،بعدﺧﻸ آرمانی وفرهنگی موجودراباجلوه های پرزرق وبرق وفریبنده اش پرکندوآنهارابه انقیادفرهنگی دربرابرغرب بکشاندونسلی زبون ووابسته به بیگانه تربیت کند،درحالی که دانش آموزان مانبایدازاین واقعیت غافل باشند.فرهنگ غرب علی رغم ظاهرفریبنده وجذابش،بطوروحشتناکی ازدرون دچارزوال وفروپاشی شده وپایه های تمدن آن درحال فروریختن است.بنابراین برمعلمان عزیزمان لازم است که درقبال تهاجم فرهنگی به سه نکته اساسی توجه کنند: 1-روش ایجادبینش2-بازیابی هویت3-احیای ارزش ها.
یکی از محورهای اساسی بیانات رهبر معظم انقلاب که بر آن تاکید شد موضوع مواجه ایران با جنگ عظیمی به نام جنگ نرم است. معظم له در دیدار با دانشجویان (4/6/88) واساتید دانشگاهها(8/6/88) به این مهم اشاره فرمودند :نظام اسلامي با جنگ نرم مواجه شده است. موضوع جنگ نرم در فرمايشات معظم له چندين بار تكرار و همگان را به درك و فهم درست اين جنگ فراخوانده و در جمع دانشجويان از آنان با عنوان افسران جوان عرصه جنگ نرم و در جمع اساتيد و پژوهشگران دانشگاه ها، از آنان با عنوان فرماندهان و طراحان در ميدان مقابله با جنگ نرم دشمنان ياد كردند. جنگ نرم دشمنان در واقع در ادامه تهاجم فرهنگي و تهديد نرم آنان رخ داده و ملت ايران و نظام اسلامي را در موقعيت جديد و تازه اي قرار داده است. به پايان رساندن توأم با موفقيت اين جنگ و غلبه بر دشمنان همانند جنگ تحميلي، در گرو شناخت دقيق آن مي باشد. جنگ نرم چيست و داراي چه ماهيتي مي باشد؟ اهداف در جنگ نرم كدامند و دشمنان با چه ابزار و ساز و كاري به دنبال دستيابي به اين اهداف است؟ بازيگران جنگ نرم چه كساني هستند و چگونه بايد آنان را شناخت؟ جنگ نرم داراي چه ويژگي هايي هست و از چه مولفه هايي برخوردار است؟ و در نهايت چگونه بايد با جنگ نرم مقابله كرد؟ اين سوالات از مهمترين سوالاتي است كه براي شناخت جنگ نرم بايد به آن پاسخ داد.
در بحث تهدیدشناسی برای رسیدن هدف مطلوب، اولین مطلبی كه دارای اهمیت، تعریف تهدید است . هر كشوری میتواند سه محور را بهعنوان ارزشهای حیاتی خود تعریف كند كه به مخاطره افتادن آنها به مفهوم از بین رفتن پایه و اساس حاكمیت آن كشور است... بنابراین منظور از تهدید، عنصر یا وضعیتی است كه یكی از این روشهای حیاتی را به مخاطره میاندازد. هدف تهدید چیست؟ هر ویروسی یك هدف دارد؛ هدف ویروس تهدید، مختل كردن و در نهایت از بین بردن امنیت یك جامعه و در نهایت نابودی حاكمیت است. در گذشته از ابزارهای سخت و ادوات نظامی استفاده میكردند، اما امروزه از تهدید نرم استفاده میكنند.
جنگ نرم بیگانگان علیه جمهوری اسلامی که بیشتر جوانان ونخبگان مارا هدف قرار داده اهداف زیادی داردکه به برخی ازآنهااشاره می کنیم:
الف)نابودی هویت ملی،باتخریب باورهای ملی ودینی وزیرسوال بردن ارزش های معنوی.
ب)بدست گرفتن سررشته تحولات سیاسی،اقتصادی،اجتماعی وفرهنگی،باتیره وتارنشان دادن چهره نظام جمهوری اسلامی.
ج)مجبورکردن ملتها به فرهنگ غرب واستعمارگران بعنوان ابرفرهنگ.
چ)سازماندهی وحفظ انسجام تمدن غربی دربرابر نظام جمهوری اسلامی.
ح)جلوگیری ازایجادتمدن اسلامی برای تضعیف کردن نظام جمهوری اسلامی درجهان اسلام.
طي سالهاي گذشته كه هر روز ديشهاي ماهوارهها در پشتبام خانههاي ايراني مانند قارچ سمي سبز ميشد، برخي بدون اين كه به عمق علت به وجود آمدن چنين پديدهاي فكر كنند با آن به شكلي قهري برخورد كردند.روشهای جنگ نرم بیگانگان به دليل مخالفت با نظام ديني، آرمان هاي حضرت امام خميني (ره) و ارزش هاي انقلاب اسلامي در سال هاي گذشته از طريق مطبوعات، نشر كتاب و مجلات تخصصي، ساخت فيلم و سريال تئاتر موسيقي، نفوذ در مراكز علمي و دانشگاهي و با ترويج فرهنگ غربي و مغاير ارزش هاي اسلامي و انقلابي تلاش كرده اند تا با ايجاد تغيير در باورها، افكار و انديشه هاي مردم ايران، پشتوانه مردمي نظام اسلامي را از بين برده و بين ملت با دولت فاصله بيندازند. بازيگران جنگ نرم در سال هاي گذشته همواره تلاش كرده اند تا با نفوذ در مراكز علمي، فرهنگي وتبلیغ فرهنگ غرب به عنوان ابرفرهنگ، هنري و تسلط بر ابزار رسانه مقاصد شوم خود را دنبال نمايند. جنگ نرم با اشكال گوناگوني همچون: جنگ رواني، جنگ رايانه اي، جنگ اينترنتي و راه اندازي شبكه هاي راديويي و تلويزيوني اجرا مي شود. از اين رو جنگ نرم مترادف جنگ رواني و يا جنگ اينترنتي نيست بلكه جنگي با ابعاد گسترده تر از آنها است،وهمچنین شخصیت سازی در جنگ نرم، یكی از محورهای مبارزه نرم غرب با نظام جمهوری اسلامی ایران برجستهكردن مخالفان نظام در قالب روشنفكر، مبارز در راه حقوق بشر، مبارز برای آزادی، اندیشمند و غیره است. این پدیده بعد از سال 1376 شروع شد و همچنان ادامه دارد. افرادی مانند سروش، محسن كدیور، اكبر گنجی، عمادالدین باقی، شیرین عبادی…
برگرفته از
ماهنامه سراج بسیجی،نمایندگی ولی فقیه درنیروی مقاومت بسیج،سال هفتم،شماره74،آبان ماه1388
خداوند در آيهی 217 سورهی مباركهی بقره میفرمايد: "و لايزالون يُقاتلونكم حتی يُرَّدوكُم عَنْ دينِكُم إن استطاعُوا". معنای آيه اين است كه دشمنان شما همواره با شما در جنگ هستند. واژه لايزالون دلالت بر استمرار دارد و گويای اين است كه دشمنان هميشه با شما در جنگند منتهی بسته به شرايط مكانی و زمانی نوع اين جنگ ممكن است متفاوت باشد. گاهی جنگ، جنگ نظامی است. گاهی اقتصادی است و گاهی نيز فرهنگی.مفهوم جنگ نرم Soft Warfare كه در مقابل جنگ سخت Hard Warfare مورد استفاده واقع مي شود داراي تعریفي واحد كه مورد پذيرش همگان باشد نيست و تا حدي تلقي و برداشت افراد، جريان ها و دولت هاي گوناگون از جنگ نرم متفاوت است. جان كالينز، تئوريسين دانشگاه ملي جنگ آمريكا، جنگ نرم را عبارت از
«استفاده طراحي شده از تبليغات و ابزارهاي مربوط به آن را براي نفوذ درمختصات فکری دشمن باتوسل به شیوه هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی مجری می شود».می داند.به عبارتی می توان گفت:جنگ نرم تلاش برنامه ریزی شده دشمن ازطریق نفوذوتاثیرگذاری بر اعتقادات، باورها، ارزشها و الگوهاي رفتاري يك ملت و نظام سياسي، جهت سلب و يا تحميل اراده و ايجاد تغييرات در اركان يك كشور در حوزههاي مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي. جنگ نرم در فرهنگ سیاسی به معنای فروپاشی از درون و در حقیقت شامل هرگونه اقدام روانی و تبلیغات رسانه ای است که «جامعه هدف» یا گروه هدف را نشانه می گیرد و بدون درگیری نظامی و گشوده شدن آتش رقیب را به انفعال یا شکست وا می دارد.
«جنگ نرم»: استفاده از قدرت نرم و ايجاد تغييرات از طريق مسالمت آميز و به كارگيري شيوه هاي نوين مداخله بيگانگان در امور داخلي كشور سبب شد تا رهبر معظم انقلاب در سخنان متعددي همگان را به لزوم آمادگي در برابر اين هجمه جديد جنگي دشمن فراخوانند دانشجويان وجوانان را به عنوان افسران و اساتيد را به عنوان فرماندهان اين عرصه معرفي كنند. از جنگ نرم بعنوان يك تهديد مهم عليه انقلاب ياد مي شود. توجه به تغيير رويكرد دشمن در مقابله با نظام اسلامي و استفاده از شيوه هاي متعدد جهت براندازي نظام اسلامي، لزوم شناخت ابعاد اين موضوع را بسيار مهم مي كند. پس جوانان باید ،جنگ نرم، شيوه هاي آن، دلايل استفاده آن عليه ايران، ابزار جنگ نرم و راهكارهاي مقابله با آن رابدانندزیرادشمن آنان رابیشترازهرقشری موردهدف قرار داده است.